Birthe Havmøller

Birthe Havmøller (f. 1962)
medlem af KUFA og KKArt
billedkunstner, queerfeministisk kunstblogger og queer tango danser
Email: havmoeller@gmail.com

Billedkunstnerisk praksis

© Birthe Havmøller

Birthe fortæller:
Jeg har arbejdet med et meget klassisk s/h fotografisk udtryk siden slutningen af 1980’erne. Jeg hører til en generation, som gerne vil se ‘håndens arbejde’ komme til udtryk i det færdige værk. Jeg finder min primært inspiration i naturen. I 1990’erne var jeg fascineret af det sort-hvide fotografi og satte en ære i selv at fremkaldte alle mine billeder i mørkekammeret. Jeg havde min faste gang på Kulturcenter HUSET i Århus i en lang periode, hvor jeg arbejde med fotografi, keramik og fotopolymergravure. Nu arbejder jeg primært med det digitalt fotografi og laver Epson print i museumskvalitet på bomuldspapir, men den klassiske s/h æstetik fra grafikken er en vigtig del af mit kunstneriske udtryk.

Jeg spejler mine indre landskaber ud i den ydre verden som en poetisk virkelighed. Selv om mine billeder er super skarpe, så er mit mål at finde ind i et felt, hvor der kan reflekteres over de indre landskaber. Noget af det jeg har arbejdet med i mit fotografi er de skulpturelle former i naturen og de geometriske figurer: cirkler, ellipser, kryds, kors, trekanter etc.

© Birthe HavmøllerMin soloudstilling, Mytologiske landskaber hos Galleri Image (1997) førte til, at jeg i en periode efter den udstilling opsøgte en række fortidsminder for at fotografere stencirkler, skibssætninger, labyrinter, helleristninger etc. og arbejdede videre med nogle idéer fra det udstillingsprojekt. Jeg arbejde dengang med at integrere et element af mystik i mit fotografi. Herefter fulgte en periode fra starten af nullerne, hvor jeg fotograferede rundt omkring på en forskellige strande for at skildre ‘mødet mellem vand og land’, som i overført betydning handler om de ubevidste følelser vs det velkendte og fornemmelsen af at have fast grund under fødderne. Projektet udviklede sig. Det endte med at jeg gik i gang med med at skabe en serie panoramaer i triptych format, Obscure Places, som jeg i skrivende stund (2024) stadig arbejder med.

 

Det nye sort-hvide fotografi

Mine ny fotografiske værker er poetiske metaforer. De skal læses som visuelle digte. Glem alt om hvor foto er  taget, og gå i stedet direkte ind i oplevelsen af naturens former og strukturer og lad dig forundre.

Jeg ser landskabet som en forlængelse af den fysiske krop, en slags ekstern hukommelse. Jeg spejler mine indre landskaber ud i verden og fotograferer dem.Denne metode er en intuitivt søgende proces, en søgenefter en værenstilstand og en spirituel samhørighed med naturen i en tid, hvor samfundets teknologiske udvikling uvægerligt flytter os længere og længere væk fra naturen. – Nu, hvor ”klimakrisen” er oppe i alle medierne, fokuserer jeg på at skabe værker, der skildrer harmonien og poesien i naturen. Det er en manifestation af et blik, der er mere vigtigt end nogensinde før.


Stemningsbillede fra kunstnerens værksted. Kunstfotografier af Birthe Havmøller (2021).

 

Farvefotografiet

© Birthe HavmøllerI 2016 begyndte jeg at arbejde med farvefotografiet sideløbende med det s/h fotografi. At fotografere i naturen er for mig en intuitiv proces.

Jeg har som regel en kreativ idé i form af et tema i baghovedet, når jeg tager hjemmefra, men samtidig med det så prøver, jeg på at være åben og modtagelig for nye indtryk. Man kan aldrig vide hvad der sker omkring det næste hjørne eller på den anden side af skoven.

I forbindelse med Kulturbyen Aarhus 2017 inviterede Naturhistorisk Museum i Århus byens borgere til at fotografere naturen og dyrelivet inden for bygrænsen. Det var et super fint projekt med en lang optaktsperiode, hvor jeg havde lejlighed til at prøve mig selv af i forhold til et mere dokumentarisk farvefotografi. Jeg fik nogle af mine fotos antaget på Naturhistorisk Museums store open air gruppeudstilling Habitat:Aarhus – Naturen i byen fotograferet af aarhusianerne sommeren 2017.

 

© Birthe Havmøller

 

Udkantsdanmark er et begreb et uofficielt egennavn, der betyder de områder af Danmark der ligger langt fra større byer og har ringere økonomisk aktivitet. Det er også titlen på et af mine nyt kunstprojekter (2021 -). Det er et langsigtet projekt som skildrere sommerlandskabet. Det er et blik på romantiske landskaber og de skæve ting, man kan opleve ude på landet.

Læs mere om Birthes langsigtede kunstprojekter