Billedkunstner Birthe Havmøller, KKArt, fortæller:
Jeg arbejde med analog kunstfotografi og fremkaldte selv mine værker i Kulturcenter HUSETs mørkekammeret fra 1989 til ca. 2002. Herefter gik jeg over til at arbejde med en blanding af digitale billeder og digitaliserede negativer. Jeg fremkaldte de foreløbigt sidste af mine negativer omkring 2012. Grunden til at jeg fortsatte med negativ film længere end de fleste af mine kolleger er at de har en ganske unik kvalitet, som digitalfotografiet ikke havde i de første år efter at verden blev digital.
Mine tidlige værker er en søgen imod et personligt billedsprog, som fandt sin form omkring 1994, hvor jeg begyndte at lave mine friser, som senere blev til kernen i udstillingen Mytologiske landskaber (Galleri Image, Århus, 1997). I 1995 fik jeg et rejselegat til at deltage i den engelske landskabsfotograf og miljøaktivist Fay Godwins workshop i Somerset, England. Her fik jeg forfinet mit blik på ‘the fine art print’, udstillingskopien af et billede med alle de fint afstemte gråtoner; samt mulighed for at lave en afstikker til det sydlige Wales, hvor jeg fotograferede i og omkring en række slotsruiner. – I slutningen af 1990’erne var min motivkreds naturen, klipper, slotsruiner og fortidsminder ude i landskabet. Jeg lavede fiktive landskaber, billeddigte og billeder, som mindede om “land art”-kunstværker. Det første af værkerne fra serien Land Art, Uidentificeret objekt / Unidentified object (2001) blev udstillet på KP2001.
Det sort-hvide kunstfotografi faldt markant i popularitet i kunstverdenen omkring årtusindskiftet, samtidigt med at de store farveprintere kom frem og priserne på farveprint faldt, og livet førte mig længere og længere væk fra en kunstfotografisk praksis de følgende 12 år, fra 2003-2015. Samtidigt lancerede jeg et online formidlings- og synlighedsprojekt: Feminine Moments – Queer Feminist Art Worldwide, om queerfeministisk kunst, som jeg stadig driver den dag i dag.
FAKTA
Online arkiv: Birthe Havmoeller – Archive – Analogue Art Projects
Analoge kunstfotografiske projekter: Den romantiske natur (1989 – 2002); Fiskerne i Orissa (1990); Magi for øjnene (1990); Vand (installation, 1994-96); Jeg søgte mod Muren (ca 1995-1999); Mytologiske landskaber (soloudstilling, 2007), Land Art (1998-2002).
Læs mere: Artist statement af Birthe Havmøller